Świece żarowe Mokotów
Podczas wymiany świec żarowych należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników.
Jak ważna jest wymiana świec żarowych
Wymiana świec żarowych jest niezbędnym zadaniem, którego w końcu będą musieli podjąć się wszyscy właściciele samochodów z silnikiem wysokoprężnym.
Chociaż żywotność tych komponentów może się różnić, większość producentów zaleca wymianę świec żarowych po około 100 000 km. Zaniedbanie tej konserwacji lub brak monitorowania ich stanu może prowadzić nie tylko do trudności z uruchomieniem silnika. W tym artykule przedstawiamy wskazówki dotyczące tego, co należy wziąć pod uwagę przy wyborze świec żarowych i oferujemy instrukcje krok po kroku dotyczące ich samodzielnej wymiany.

Jak działaja świece żarowe?
Silniki wysokoprężne działają inaczej niż silniki benzynowe, jeśli chodzi o zapłon paliwa. Zamiast świec zapłonowych, silniki wysokoprężne polegają na zapłonie samoistnym. Dzieje się tak dzięki połączeniu wysokiego sprężania powietrza i wtryskiwania oleju napędowego o wysokiej temperaturze do tłoków. Świece żarowe odgrywają kluczową rolę w ogrzewaniu komory spalania silnika wysokoprężnego. Generują one intensywne ciepło o temperaturze od 800 do ponad 1000 stopni Celsjusza w ciągu zaledwie kilku sekund. Oprócz funkcji ogrzewania, nowoczesne silniki wysokoprężne wykorzystują również świece żarowe do poprawy osiągów przy niskich prędkościach obrotowych i zmniejszenia emisji spalin, gdy silnik osiągnie optymalną temperaturę roboczą. Czy świece żarowe są ważne dla prawidłowego funkcjonowania silnika? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej!
Jakie charakterystyczny problemy wskazują na awarię ze świecami żarowymi?
- Czy masz trudności z uruchomieniem samochodu z silnikiem wysokoprężnym, gdy temperatura spada poniżej 10 stopni Celsjusza?
- Czy zauważyłeś spadek mocy lub zwiększone zużycie paliwa?
- Czy silnik wibruje mocniej po uruchomieniu?
Zastanawiasz się jak dobrać odpowiednie świece żarowe?
Ponad dekadę temu blisko połowa nowo rejestrowanych pojazdów w Polsce była wyposażona w silniki wysokoprężne. Choć od tego czasu udział w rynku zmalał, po polskich drogach wciąż porusza się wiele samochodów z silnikami wysokoprężnymi. W związku z tym wymiana świec żarowych to codzienność milionów polskich kierowców.
Jak zbudowane są świece żarowe?
Świece żarowe to metalowe urządzenia o cylindrycznym kształcie montowane w głowicach silników wysokoprężnych. Każdy cylinder ma własną świecę żarową. Oryginalna konstrukcja tych systemów grzewczych obejmowała równoległe połączenie świec żarowych za pomocą specjalnej szyny. Jeśli jednak jedna świeca uległa awarii, cały system przestawał działać, co stanowiło istotną wadę. W systemie podgrzewania drugiej generacji świece są podłączone niezależnie, co umożliwia kontrolę nad działaniem każdego komponentu i rejestrację błędów. Dzięki zaawansowanym systemom elektronicznym możliwe jest ścisłe monitorowanie wydajności tych komponentów.
W produkcji świec żarowych wykorzystywane są metalowe i ceramiczne elementy grzejne. Świece żarowe występują w dwóch rodzajach: z metalowym prętem grzejnym i z ceramicznym elementem grzejnym. Świece żarowe z metalowym prętem grzejnym są zbudowane ze specjalnych stopów metali, które pozwalają im szybko osiągnąć temperaturę roboczą i emitować ciepło do komory spalania. Wydajność świec żarowych z metalowym elementem grzejnym zależy od ich średnicy i długości, co wpływa na szybkość ich żarzenia.
Ceramiczne świece żarowe są specjalnie zaprojektowane do pracy w trudnych warunkach. Nagrzewają się szybciej i osiągają wyższe temperatury w porównaniu do swoich metalowych odpowiedników. Co więcej, są bardziej trwałe i mogą wytrzymać gwałtowne wahania temperatury, co skutkuje dłuższą żywotnością. Należy zauważyć, że choć zarówno metalowe, jak i ceramiczne świece żarowe mogą działać podobnie, nie są one wymienne.
Świece żarowe różnią się charakterystyką termiczną, czasem nagrzewania, wymaganiami dotyczącymi napięcia i wymiarami fizycznymi. Przed wymianą świec żarowych ważne jest dokładne sprawdzenie specyfikacji silnika samochodu. Zapewni to zakup świec żarowych, które są kompatybilne z otworem montażowym i zapewniają optymalne warunki pracy silnika. Informacje na temat rozmiaru i specyfikacji świec żarowych zainstalowanych w silniku samochodu można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu.
Każda świeca żarowa ma swoją podstawową charakterystykę.
- rozmiar klucza podawany w milimetrach [mm],
- rozmiar gwintu – podawany w milimetrach [mm]
- napięcie w voltach [V],
- natężenie prądu w amperach [A],
Wszystkie świece żarowe jakie montujemy do samochodów naszych klientów mają wspólną cechę: doskonałe wykonanie i wydajność. Renomowani producenci wykorzystują najnowsze technologie w procesie produkcji, co skutkuje znacznym skróceniem czasu potrzebnego na osiągnięcie przez świece żarowe temperatury roboczej. Wcześniej proces ten mógł trwać nawet dwanaście sekund, ale teraz zajmuje tylko 2-3 sekundy. W rezultacie czas rozruchu silnika ulega znacznemu skróceniu, nawet w ekstremalnie niskich temperaturach.
Jakie są metody sprawdzenia sprawności świec żarowych?
Istnieją alternatywne metody oceny stanu świec żarowych poza ich wykręcaniem. Najwygodniej jest w nowoczesnych samochodach wyposażonych w zaawansowany komputer pokładowy. W przypadku usterki powinien pojawić się stosowny komunikat. Inną opcją jest użycie testera usterek podłączonego do gniazda OBD w celu sprawdzenia stanu świec zapłonowych. Jednak te profesjonalne urządzenia mogą być kosztowne, dlatego zaleca się sprawdzanie świec żarowych podczas regularnych przeglądów. Warsztaty samochodowe specjalizujące się w nowoczesnych samochodach powinny mieć na stanie tester usterek.
Jeśli pojazd nie jest wyposażony w gniazdo OBD, istnieją skuteczne metody sprawdzenia stanu świec żarowych. Jednym ze sposobów jest użycie amperomierza. Ustaw amperomierz tak, aby mierzył rezystancję przy najniższym możliwym ustawieniu. Umieść jedną sondę na ujemnym biegunie akumulatora lub na masie pojazdu i użyj drugiej sondy, aby dotknąć każdego odsłoniętego końca świec żarowych z osobna. Odczyt około 1 oma na amperomierzu oznacza, że świeca działa prawidłowo.
Wymiana świec żarowych powinna być przeprowadzona przez mechanika z duzym doświdczenie
Wymiana świec żarowych w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych może być trudnym zadaniem. Producenci samochodów stosują obecnie cienkie świece żarowe o średnicy nie większej niż 10 mm. Jednak próba usunięcia tych świec może łatwo doprowadzić do ich uszkodzenia lub złamania. Usunięcie uszkodzonych elementów wymaga specjalistycznych narzędzi, a czasem nawet demontażu całej głowicy, co prowadzi do wysokich kosztów. Biorąc pod uwagę wydatki związane z zakupem profesjonalnego klucza do świec żarowych, ryzyko powikłań oraz cenę profesjonalnych usług wymiany, można stwierdzić, że samodzielna wymiana świec żarowych nie jest opłacalnym przedsięwzięciem.